Vi hjälper er i arbetet att bli en attraktiv arbetsplats

HR

Interim HR

- den moderna personalavdelningen

Vad är HR?

HR är ett samlingsbegrepp för vad som även ibland kan kallas personalfrågor, det är en förkortning av engelska termen Human Resources och är till för att hantera just de mänskliga resurserna. Detta just för att medarbetarna är företagens absolut viktigaste resurs. HR har hand om det som tillsammans sammanfogar företag och personal. 

 

HR resurser har hand om allt från rekrytering och arbetsmiljö till pension. Man brukar generalisera och säga att det finns med i över 30 olika processer, både strategiska och operativa, i medelstora/större företag och organisationer.


HR-funktionen idag har en mer strategisk roll än den ”gamla” personalavdelningen.

Den är till för att säkra tillgången på den nyckelkompetens som krävs för att företag och organisationer ska nå sina affärsmål. Utarbeta processer för att attrahera, behålla, utveckla och engagera duktiga medarbetare – medan löner och andra personaladministrativa sysslor numera ofta outsourcas.


Syftet med en interim HR är en samlad arbetsgivaridentitet och en sammanhållen, modern och hälsofrämjande personalpolitik med individen i fokus.

Med MittKompetens som er HR-funktion

Det är viktigt att komma ihåg att det är respektive chef som själva har personalansvaret för sina medarbetare. Låt oss sköta resterande HR-arbete så ni kan fokusera på er största tillgång -  medarbetarna.

Våra ansvarsområden

1. Arbetsmiljö och hälsa

Ansvara för att samordna, utveckla och kvalitetssäkra arbetsmiljö- och hälsoarbete samt säkerställa en effektiv arbetsanpassnings- och rehabiliteringsprocess genom policyer, riktlinjer, rutiner och utbildningar. Detta inkluderar hantering av konflikter, utredningar vid misstänkt kränkning och hantering av visselblåsningar.

2. Kompetensförsörjning

Säkerställa en professionell rekryteringsprocess, bistå chefer i rekrytering, kvalitetssäkra och utveckla medarbetarsamtal samt främja kontinuerlig kompetensutveckling.


3. Arbetsrätt

Ansvara för att företagen följer arbetsrättsliga lagar, vidareutveckla och kvalitetssäkra förmånssystem och rekryteringsprocesser, utveckla lönesamtal och ledarskapsutveckling, coacha ledare, hantera personalinformation och HR-policyer, samt hantera introduktion och avslutning av anställningar.

4. Organisationsutveckling

Bidra till att företagen har en optimal organisation som stöttar de övergripande målen samt att roller och ansvar är tydliga.


Mejl: kristina eller greger (at)mittkompetens.se

Telefon: 0611 - 243 46

Organisationsnummer: 556757-9155

Kontakta oss

Copyright 2024 © MittKompetens AB. Alla rättigheter förbehållna.

unsplash